Szerző: Kovács Judit

A Magyar Népmese Napja

A Magyar Népmese Napja

MESÉLTÜNK         RAJZOLTUNK        MORZSOLTUNK            VERSENYEZTÜNK

A Magyar Népmese Napját ünnepeltük szeptember 30-án az Ibolya Utcai Általános Iskolában.  A nap kezdetén egy rövid köszöntő után meghallgattuk az „Egyszer volt Budán kutyavásár” című magyar népmesénket, mely egyfajta hangulatteremtő meseként szolgált, ugyanis mi is megrendeztük a saját „kutyavásárunkat”. A gyerekekkel közösen megszavaztuk az iskola legszebb plüss kutyáját: elsőnek osztályszinten hirdettünk eredményt ezt követően pedig iskolaszinten.

A napközis délután sem volt egyhangú. A délután témája a „Kígyókirály gyűrűje” című népmese köré fonódott. A gyerekekkel rajz versenyen, illetve egy állomásokra bontott akadályversenyen vetélkedtünk. Az akadályok valamilyen úton-módon kötődtek a népi mesemondás színtereihez. Egyik helyen kukoricát morzsoltunk másik helyen pedig kukoricacsövet dobáltunk kaskába, de volt olyan állomás is, ahol csutkából dzsenga várat építettünk és ahol régi tárgyakat ismerhettünk fel. Nem maradhattak ki, a magyar szólások-közmondások sem, hiszen az egyik állomáson ezekkel játszottunk. Az egész vetélkedőt egy pontgyűjtő füzet foglalt össze, melyet mi készítettünk el s ezzel a kis mesebeli „tarisnyával” utazva gyűjtöttük be az állomásokon szerzett pontokat. Így emlékeztünk MI, azaz Ibolyások, szeptember 30-ára, Benedek Elek születésnapjára – A Magyar Népmese Napjára.

A mese hősei folyton mozgásban, “úton” vannak, mert tudják, hogy nem lehet mindent egy helyen megtalálni. Nem is ott keresik. Mennek, mendegélnek, és bárhol járnak, tapasztalatokat szereznek.                                                                                                – Boldizsár Ildikó

Jövőre is találkozunk! Üdvözlettel: Gombos Ádám

Ti írtátok:

„Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen a régi rocska.” 3/a

„A kedvenc feladatom a kukoricadobálás volt.” 2/a

„Szerettem volna, ha nem kellett volna maszkot hordani.” 3/a

„Nem gondoltam volna, hogy ilyen jól tudok dobni.” 1/c

„Érdekes volt, hogy visszatérhettem a régi világba.” 3/a

„Érdekes volt, hogy ilyen sok régi tárgyat megismerhettem.” 3/a

„Az állomásokon végig jártuk azt az utat, amin a szegénylegény ment keresztül a mesében. Nagyon élveztük a feladatokat. Kedvenceim közé tartozott: a kukoricacsutkából való dzsenga építés és a régi tárgyak felismerése, de mindegyik feladat ötletes volt.” 3/a

       

   

Boldogságórák – Hála

Boldogságórák – Hála

Intézményünk pályázott az Örökös Boldog Iskola cím elnyerésére a 2020/2021-es tanévre.

A Boldogságórák első témája a hála gyakorlásának feldolgozása volt. A hála, a hálás gondolkodásmód segít felismerni és értékelni életünkben a jó dolgokat, és ezáltal oldja a feszültséget.

A második osztályos tanulókkal megbeszéltük azokat a hálaforrásokat, amelyek a hála érzésével töltenek el bennünket, majd elkészítettük az osztály „Leghálásabb pillanatok” című tablóját. A harmadik osztályosokkal pedig egy képzeletbeli tervező csapatként „Hála érdemrendet” alkottunk. Az óra, a Háladal éneklésével zárult.

Kürthyné Rumi Henriette

 

Boldogságórák a digitális távoktatás során

Boldogságórák a digitális távoktatás során

Az elmúlt hónapokban, hetekben a mindennapokat érintő egyéni és közösségi létet, az élet új és különös kihívások elé állította. Kimondottan büszke vagyok Diákjaimra, és minden elismerésem, hogy pillanatok alatt és jól alkalmazkodtak a kialakult rendkívüli helyzethez. Gondolom, és természetesen megértem, hogy az idő múlásával egyre jobban hiányoztak a gyermekeknek a barátaik, az iskolatársak, a közösség.
Ebben az embert próbáló helyzetben a napi feladatok elvégzése, és a test erőnlétének megőrzése mellett, kiemelten fontos volt a lelki egészség egyensúlyban tartása.

Az elkezdett érzelmi nevelést és a boldogságórák folytatását, sikerült a digitális térben is megvalósítani. Megnyugtatással töltött el, hogy a gyermekek ugyanolyan örömmel és lelkesedéssel végezték a megkezdett munkát ebben a formában is, mint az iskolában.

A különleges gondossággal és lelkiismeretesen elkészített alkotásokba nyerhetünk betekintést az apró örömök, a megbocsátás, a testmozgás és a fenntartható boldogság című témakörök feldolgozása alkalmával.

Kürthyné Rumi Henriette

A képre kattintva további fotók érhetők el.
Pályázat: „Együtt minden sikerül!”

Pályázat: „Együtt minden sikerül!”

Kedves Gyerekek!

Az Ibolya Utcai Általános Iskola pályázatot hirdet „Együtt minden sikerül!” címmel. Készíthettek rajzot, festményt, kollázst, posztert, képregényt, rövid filmet, videoklipet, vagy írhattok történetet, novellát, verset, tartalmi és formai megkötés nélkül. Ábrázoljátok, mutassátok be, hogy

  • hogyan segítetek otthon a szüleiteknek
  • hogyan segítenek szüleitek a tanulásban
  • hogyan tartjátok a kapcsolatot az osztálytársaitokkal
  • hogyan kaptok segítséget a tanáraitoktól
  • hol és miben érzitek most az összefogás erejét.

Több pályaművel is pályázhattok, a műveitek pedig megjelennek majd az iskolaújságban, az iskola weboldalán és a Facebook oldalon, valamint kiállításra kerülnek, ha már újra visszatérhetünk az iskolába. A videós anyagok hossza maximum 5 perc lehet.

A pályázatok beküldési határideje: 2020. április 19.

Az elkészült műveket fotózzátok le, vagy küldjétek át pdf/word dokumentum formájában az egyuttmindensikerul@gmail.com e-mail címre. A pályaműveknek adjatok címet, és az emailben írjátok meg a nevetek és az osztályotokat. Minden bejövő munkáról visszaigazoló e-mailt küldünk.

A díjak az alábbi korcsoportok szerint kerülnek kiosztásra:

  1. korcsoport: 1-2. osztályosok
  2. korcsoport: 3-4. osztályosok
  3. korcsoport: 5-6. osztályosok
  4. korcsoport: 7-8. osztályosok

Minden korcsoportban 3 nyertest díjazunk. Mivel nem tudjuk megítélni, hogy a három lehetőség közül, számotokra melyik lehet a legvonzóbb, ezért úgy döntöttünk, hogy a díjak közül, előbb az első helyezett, majd a fennmaradó két díj közül a második helyezett választhat. A választható díjak:

  1. 5000 Ft-os könyv/társasjáték utalvány
  2. Közös fagyizás a kedvenc tanároddal
  3. Kreatív csomag 3000 Ft értékben (színes ceruza, vízfesték, zsírkréta)

Jó munkát és sok sikert kívánunk!

Kovács Judit (DÖK-segítő pedagógus) és Váczi Alexa (iskolapszichológus)

A Boldogságórák hatodik témája: A megküzdési stratégiák feldolgozása

A Boldogságórák hatodik témája: A megküzdési stratégiák feldolgozása

Életünk során a megrázkódtatások és traumák előfordulása szükségessé teszi a megküzdési stratégiák elsajátítását és gyakorlását. Fontos, hogy a gyermekeknek legyenek megküzdési módszerek a tarsolyukban annak érdekében, hogy a megfelelő módon tudják kezelni nehézségeiket.

A harmadik osztályosok által elkészített “Erősségeink” című tablón illusztráltunk olyan tipikus megküzdési módokat, amelyek az egyén szerint az egyes gyermekeknek meglévő erősségeit szimbolizálja.

                  

Az első osztályosokkal a “Hol érzem a feszültséget?” című játékban különböző színekkel megjelenítettük és érzékeltettük melyek azok az érzelmek, amik kiváltották a negatív érzéseket, és milyen technikákkal tudjuk ezeket semlegesíteni.

        

 Hatodik osztályban arról beszélgettünk, hogy miért hasznos megtanulnunk megküzdeni az elénk kerülő nehézségekkel. Mit tanulhatunk ezekből a helyzetekből?

Csoportokban dolgozva egy-egy elképzelt szituációt dolgoztak fel a gyerekek. Kinek milyen megoldása van egy-egy kellemetlen esetben? A megküzdéseket két nagy csoportba soroltuk.

Egy feszültségmérő skála segítségével próbáltuk felmérni, hogyan alakul a lelki állapotunk egy hét folyamán. Különböző praktikákat gyűjtöttünk a rossz érzések kezeléséhez és elkerüléséhez.

A képre kattintva további fotók érhetők el.

Kürthyné Rumi Henriette, Kovács Judit

A Boldogságórák ötödik témaköre: A célok kitűzése és elérése

A Boldogságórák ötödik témaköre: A célok kitűzése és elérése

A célok melletti elköteleződés elősegíti önbecsülésünk kedvező alakulását, értelmet ad életünknek. A cél felé haladva a hatékonyság érzését is megtapasztaljuk.

Az új év első hónapjában igazán aktualitása van a jövő év megtervezésének.

Az 1.a osztály tanulói az “aranyhalakba” szorgalmasan beleírták azt a három kívánságot, aminek teljesülése nagyon boldoggá tenné őket. Megfogalmazták az egyéni céljaikat és megtervezték azokat a lépéseket, amelyek szükségesek a célok sikeres eléréséhez.

A képre kattintva további fotók érhetők el

A 3. a osztály tanulói olyan szimbolikus járműveket terveztek, melyek valamilyen közös cél felé viszi a csoport tagjait. Beszélgettünk arról is, hogy kik vezethetik a járműveket, mi mutatja az irányt, milyen extrákkal van felszerelve és melyek az adott jármű erősségei illetve gyengeségei.

 

A képre kattintva további fotók érhetők el

A 6. és 7. osztályosokkal a célokról, tervekről beszélgettünk többek között a felvételivel kapcsolatban is. Az elhatározások mellett az odavezető utat is megvizsgáltuk, valamint azt, hogy a megvalósítás esetén milyen hozadékai vannak a személyünkre vonatkozóan. Az elért cél esetében sokszor fontosabb az odáig vezető út, minden örömével és nehézségével együtt. A tervek megvalósulása segíti önbecsülésünk erősödését, fegyelmezettebbé tesz és bátrabban vágunk bele újabb tervekbe. Fontos, hogy miként reagálunk egy esetleges hiba vagy kudarc esetén. Feladom az eredeti célomat, vagy tanulok belőle? Átgondolom, újból elkezdem vagy feladom? Sokat tanultunk egymástól. Végül egy bakancslista készítésének lehetősége merült fel, melyre a távolabbi jövőben visszatérhetünk.

Kürthyné Rumi Henriette és Kovács Judit

Theme: Overlay by Kaira 2019. Minden jog fenntartva.
Ibolya Utcai Általános Iskola